Rozwiązania dla elektroniki

Strona domowa Produkty Usługi Przykłady Sklep Kontakt




Najczęściej zadawane pytania


Do czego można użyć Vamstera ?
Vamstera można użyć do „wszystkiego”.  Praktycznie każdy program pisany w Bascomie i C może być stworzony w Vamgrafie. Vamgraf  jak każde urządzenie posiada ograniczenia, które opisano szerzej w dokumentacji. Nie nadaje się np. do szybkiego przetwarzania sygnałów (DSP) i funkcji wymagających bardzo szybkiego działania (czas liczony w mikrosekundach). Posiada w zamian mnóstwo gotowych elementów z których program składa się jak z klocków. I ciągle dokładane są nowe możliwości.
Vamster dobrze sprawdzi się sterując np. ogrzewaniem i oświetleniem w domu, jako sterownik maszyn, sterownik akwarium, urządzenie sterowane z pilota podczerwieni, zegar z rozbudowanymi funkcjami. Może także służyć jako tania alternatywa dla drogich rozwiązań tzw. inteligentnego domu. Przykłady użycia są dostępne na stronie WWW i w Vamgrafie.
 
Samodzielna praca Vamstera.
Vamster przeznaczony jest do samodzielnej pracy jako urządzenie sterujące. Po zakończeniu testów i załadowaniu do Vamstera wersji końcowej programu Vamster może być odłączony od PC i będzie pracować samodzielnie wykonując program. Oczywiście w dowolnym momencie można podłączyć Vamstera do PC i  z poziomu Vamgrafa sprawdzić jego działanie lub załadować nową wersję programu. W opracowaniu są wersje Vamstera które mogą być używane jako np. zdalne peryferia PC, sieci Ethernet itp.
 
Jak to działa?
Kroki jakie należy wykonać, aby stworzyć gotowe działające urządzenie od początku do końca:
- Tworzenie nowego projektu na PC w Vamgrafie lub skorzystanie z gotowego przykładu.
- Testowanie projektu w Vamgrafie i nanoszenie poprawek, zmian.
- Testowanie projektu na sprzęcie (Vamsterze)
- Załadowanie gotowego projektu do Vamstera
- Uruchomienie Vamstera jako samodzielnego urządzenia
 

Co trzeba umieć aby używać Vamgrafa i Vamstera ?
Vamgraf i Vamster są dostosowane do używania przez osoby które nie programowały i nie muszą się uczyć programować w klasycznym rozumieniu. Vamgrafa mogą używać również zaawansowani programiści chcący szybko użyć procesora do sterowania, bez wgłębiania się w szczegóły. W Vamgrafie można stworzyć program w sposób graficzny – bez pisania jednej linijki klasycznego kodu (np. tak jak w Bascomie, C itp.).
Do jego użycia wystarczą umiejętności tworzenia schematu (można się tego szybko nauczyć) czyli prowadzenia połączeń pomiędzy elementami. W najprostszym przypadku wystarczy umiejętność połączenia gotowych bloków bez wnikania w sposób ich działania. Można również skorzystać z gotowych przykładów dostępnych w Vamgrafie i jeżeli jest taka konieczność szybko dostosować je do swoich potrzeb.
Używania Vamgrafa można się szybko nauczyć i nie jest do tego potrzebna zaawansowana wiedza.
W przypadku Vamsterów w najprostszym przypadku wystarczy umiejętność łączenia kabelków. Wymagane umiejętności zależą od rodzaju Vamstera. Np. w przypadku VamsteraD trzeba wykonać własną płytkę drukowaną oraz polutować części a w przypadku VamsteraT wystarczy tylko podłączyć urządzenie którym będzie sterował (czyli przykręcić kilka śrubek).
 
Co jest potrzebne ?
Do praktycznego używania Vamstera wystarczy sam Vamster (wybrany typ). Do tego potrzebny jest zasilacz i kabelek do komunikacji z Vamsterem. Wszystko można kupić w sklepie Vamonda.
Zasilacz może być zakupiony gdzie indziej (ważne – do zasilania Vamstera nie nadają się zasilacze od tel. komórkowych). Kabelek do komunikacji można wykonać samodzielnie (schemat podany jest w dokumentacji VamsteraD).
Potrzebny jest oczywiście Vamgraf - można go pobrać ze strony Vamonda i używać za darmo.
Do pierwszych testowych projektów wystarczy sam Vamgraf ponieważ posiada on symulator Vamstera na którym można sprawdzić działanie projektu przed zakupem Vamstera.
 
Sprzęt potrzebny do praktycznego używania Vamstera:
Vamster – jeden z dostępnych modeli zakupiony w firmie Vamond lub własny procesor ATMega168 (dla VamsterB).
zasilacz – własny lub kupiony – do zasilania Vamstera. Parametry w dokumentacji Vamsterów.
kabelek komunikacyjny – do połączenia Vamstera z PC. Można go wykonać we własnym zakresie (opis w dokumentacji).
komputer PC - z  systemem Windows (od XP w górę) do tworzenia projektów i ładowania programów do Vamstera.
konwerter USB/RS232 – potrzebny jeżeli w komputerze brak portu RS232 co zdarza się w nowych / przenośnych komputerach.
 
Do tworzenia i testowania projektów tylko w PC (bez Vamstera) potrzebny jest tylko Vamgraf – dostępny za darmo.
 
Czy mogę używać Vamstera za darmo?
Tak, jest to możliwe. Vamgraf umożliwia tworzenie programów na specjalny typ Vamstera nazywanego w Vamgrafie - VamsterB. Jest to zwyczajny procesor ATMega168 którego nie trzeba kupować w firmie Vamond. Może to być procesor ATMega168 zakupiony w dowolnym sklepie.
VamsterB jest przeznaczony do prostych programów i posiada pewne ograniczenia w stosunku do płatnych Vamsterów. Nie obsługuje m.in. wyświetlaczy i zegarów RTC.
 
Co muszę kupić aby używać Vamstera?
W najprostszym przypadku nie trzeba kupować niczego - wystarczy własny procesor ATMega168 (VamsterB). Użytkownik musi posiadać własny zasilacz i kabelek komunikacyjny. Oczywiście  powinien również wykonać swoją własną płytkę do procesora (ATMega168). Program (Vamgraf) do tworzenia projektów jest dostępny za darmo. To wystarczy do prostych, ale w pełni działających i użytecznych projektów.

W przypadku bardziej rozbudowanych Vamsterów konieczny jest zakup Vamstera (wybranego z kilku modeli). Może to być tylko najtańszy VamsterD (procesor) którego można używać na własnej gotowej płytce, wykonać ją wg projektu dostępnego w dokumentacji lub zrobić całkowicie nową, własną płytkę.
Inne Vamstery np. VamsterSL są gotowymi do użycia urządzeniami do których trzeba tylko podłączyć czujniki itp. oraz urządzenia którymi chcemy sterować.

Jest jeszcze możliwość zakupu płatnej wersji Vamgrafa w sklepie Vamonda. Wersja płatna umożliwia tworzenie programów z wykorzystaniem własnych procesorów ATMega32 (VamsterD). Nie trzeba wówczas dokonywać zakupu Vamsterów.

 
Którego Vamstera wybrać ?
Wybór Vamstera jest uzależniony od rodzaju zadań jakie ma wykonywać. Vamstery różnią się ilością wejść, wyjść, rodzajem posiadanego wyświetlacza itp. Szczegóły znajdziesz tutaj.
Ponieważ Vamgraf posiada symulator działania Vamsterów można swój projekt sprawdzić w Vamgrafie a dopiero potem zakupić odpowiadającego Vamstera. Zmiana typu Vamstera na jaki przeznaczony jest projekt jest prosta i wymaga tylko ewentualnej zmiany numerów wejść i wyjść.
W przypadku wykorzystania gotowego projektu (np. z przykładów Vamgrafa) rodzaj Vamstera można sprawdzić w ustawieniach Vamstera.
 
Na jakich systemach komputerowych / operacyjnych pracuje Vamgraf ?
Vamgraf pracuje na systemach Windows (od XP w górę). W każdym razie na takie systemy był projektowany. Poprawna praca na systemach niższych (ME, 98, 2000 itp.) jest możliwa ale mogą wystąpić problemy.
Vamgraf nie pracuje na Linuxie, przynajmniej bezpośrednio. Być może będzie pracował poprawnie przy użyciu symulatorów Windows na Linuxa ale nie jest to gwarantowane.
W systemach 64-bitowych (Vista, Windows7) mogą wystąpić problemy. Należy wówczas włączyć dla Vamgrafa tryb zgodności z XP 32 bit.
 
Brak portu RS w komputerze.
W przypadku jeżeli w komputerze brakuje portu RS232 (często zwanego portem COM) trzeba skorzystać z konwertera USB/RS. Konwerter można zakupić w firmie Vamond lub użyć dowolnego dostępnego na rynku. Konwerter podłączamy do złącza USB komputera a z drugiej strony otrzymujemy port RS232 do którego podłącza się kabel komunikacyjny do Vamstera. Dodatkowo w przypadku konwertera USB/RS należy zainstalować w systemie Windows sterownik. Sposób instalacji oraz program instalacyjny dostarczane są wraz z konwerterami USB/RS.
 
Ustawienia portu RS w systemie.
Parametry portu szeregowego ustawione w systemie Windows nie mają znaczenia dla Vamgrafa. Vamgraf sam ustawia potrzebne parametry.
 
Vamgraf płatny i bezpłatny – różnice.
Vamgraf po zainstalowaniu uruchamiany jest w trybie bezpłatnym.W tym trybie posiada wszystkie funkcje, ale umożliwia załadowanie zaprojektowanego programu tylko do Vamstera (sprzętowego sterownika produkowanego przez firmę Vamond lub do procesora Atmega168 - VamsterB). Program można zapisać również w pliku binarnym(*.vmb) o formacie rozpoznawanym tylko przez VamLoadera. Taki plik można załadować tylko do Vamstera.
Vamgraf można aktywować do wersji płatnej poprzez zakup kodu aktywacyjnego w
sklepie internetowym firmy Vamond. Wersja płatna Vamgrafa umożliwia dodatkowo ładowanie programu do dowolnego procesora ATMega32 jak również możliwy jest zapis do pliku IntelHex (*.hex). Wówczas nie jest konieczne posiadanie Vamstera aby program działał w docelowym urządzeniu.
Uwaga!!! Wersja płatna w chwili obecnej umożliwia zapis i ładowanie programu w IntelHex tylko dla Vamstera typu „VamsterD” ponieważ jest to jedyny Vamster o otwartej konstrukcji elektronicznej. Nie stanowi to problemu gdyż do „VamsteraD” można po drobnych zmianach zaadaptować programy z innych Vamsterów.
Dodatkowo zapis do pliku IntelHex jest możliwy dla „VamsteraB” czyli Vamstera opartego na procesorze ATMega168. W tym przypadku zakup Vamstera w firmie Vamond nie jest konieczny – może to być procesor zakupiony lub posiadany przez użytkownika.
 
Pliki typu *.vmb i *.hex – różnice.
Pliki typu *.vmb są plikami zawierającymi program przeznaczony dla Vamstera. Jest to format wykorzystywany tylko przez Vamgrafa i Vamloadera. Plik taki można wygenerować w Vamgrafie dla praktycznie każdego Vamstera (poza VamsteremB). Może być przydatny przy ładowaniu programu do wielu Vamsterów (seryjnie).
Pliki *.vmb można wykorzystać tylko w przypadku posiadania Vamstera zakupionego w firmie Vamond i posiadającego fabrycznie wbudowany bootloader przeznaczony do obsługi tego typu plików.
Pliki typu *.hex to pliki zapisane w popularnym formacie IntelHex (dokumentacja dostępna w Internecie). Z poziomu Vamgrafa można takie pliki generować tylko w wersji płatnej Vamgrafa oraz dodatkowo dla VamsteraB (ATMega168).
Do ładowania plików *.hex do procesora można wykorzystać Vamloader lub dowolne inne narzędzie do ładowania plików IntelHex.
 
VamsterB
VamsterB jest sterownikiem opartym na mikrokontrolerze ATMega168. Aby z niego korzystać NIE JEST konieczny zakup w firmie Vamond. Można użyć własnego mikrokontrolera ATMega168 z gotową lub samodzielnie zaprojektowaną płytką. Procesor koniecznie musi być zaopatrzony w kwarc 16MHz.
Vamgraf dla VamsteraB generuje plik programu w formacie IntelHex (*.hex). Do mikrokontrolera można go załadować dowolnym narzędziem potrafiącym ładować pliki IntelHex.
VamsterB posiada ograniczenia w stosunku do innych Vamsterów (m.in. nie obsługuje daty i czasu oraz wyświetlaczy). W założeniu ma służyć do prostych układów sterowania.
W przypadku użycia własnego ATMega168 można do niego załadować darmowy bootloader „boot168.bin” który można pobrać ze strony Vamonda. Użycie tego bootloadera jest konieczne w przypadku testowania programu w sterowniku z poziomu Vamgrafa.
 
Bootloader dla ATMega168 (VamsterB)
Bootloader dla procesora Atmega168 jest dostępny na stronie Vamond w sekcji download.
Aby załadować bootloader do własnego ATMega168 należy posiadać dowolne narzędzie potrafiące ładować pliki do procesorów ATMega (np. STK500 itp.).
Uwaga! Bootloader „boot168.bin” nie jest identyczny z bootloaderem ładowanym na etapie produkcji do innych Vamsterów. Nie potrafi poprawnie obsługiwać plików (*.vmb) – akceptuje wyłącznie pliki w formacie IntelHex.
Należy również pamiętać o prawidłowym ustawieniu fusebitów. VamsterB zakupiony w firmie Vamond jest fabrycznie wyposażony w opisany bootloader. Więcej szczegołów w dokumentacji.
 
Bloki / biblioteki
Vamgraf potrafi budować i korzystać z bloków zdefiniowanych przez użytkownika. Sposób budowania opisany jest w dokumentacji programu. Bloki służą do tworzenia bardziej przejrzystych projektów, a także do „zamykania w klocki” często używanych fragmentów projektów.
W skład bloku mogą wchodzić również inne bloki. Można w ten sposób budować hierarchiczną strukturę od bloków prostych do bardziej skomplikowanych co ułatwia tworzenie programów.
Bloki można tworzyć i zapisywać do pliku lub mogą służyć do ukrywania już przetestowanych fragmentów projektu w celu zwiększenia jego przejrzystości.
Bloki nie są klasycznymi bibliotekami ani procedurami bardziej przypominają makra.
Firma Vamond udostępnia w Vamgrafie własne bloki. Dobrze jest je przejrzeć przed tworzeniem projektu ponieważ ich zawartość często uprości i przyspieszy tworzenie programu. Lista dostępnych bloków jest ciągle poszerzana.
 
EEPROM
Vamster posiada pamięć EEPROM podzieloną na dwie części:
- obszar służący do przechowywania parametrów systemu (np. wartości kompensacji zegara)
- obszar do zachowywania wartości pochodzących z programu użytkownika (elementy: edytory wartości, pamięć EEPROM).
Do pierwszej części użytkownik nie ma dostępu - zarządza nią system. Druga część EEPROM jest dostępna dla programów użytkownika poprzez odpowiednie elementy. Ponieważ do Vamstera można ładować różne programy, zawierające różne ilości i typy danych zachowywane w EEPROM, konieczna jest operacja czyszczenia części EEPROM dostępnej dla programu. Operacja czyszczenia polega na wpisaniu zerowych (domyślnych) wartości. I tak dla wartości logicznych będzie to niski (L) stan logiczny, dla wartości liczbowych zero (0). Dla daty będzie to wartość 2001-01-01 a dla czasu 00:00.
Wyczyszczenie (zerowanie) EEPROM można wykonać na dwa sposoby z użyciem Vamgrafa:
- poprzez okno "Informacje z Vamstera".
- poprzez ustawienie odpowiedniego przycisku w oknie sterowania symulacją.
Zerowanie pamięci EEPROM jest konieczne po zmianie (dodaniu/usunięciu) elementów zapisujących i odczytujących swoje dane w EEPROM. Jeżeli nie zostanie to wykonane to wówczas elementy te odczytają "śmieci" a właściwie poprzednią wartość EEPROM zapisaną przez wcześniejsze elementy.
Uwaga! Pamięć EEPROM jest stosunkowo powolną pamięcią oraz posiada ograniczoną maksymalną ilość gwarantowanych zapisów (ok. 100 000) po przekroczeniu której EEPROM może zwracać nieprawidłowe wartości. Należy o tym pamiętać i przechowywać w niej tylko wartości które nie zmieniają się zbyt często w czasie.
 
Pętle
W programie Vamgrafa można tworzyć pętle. Nie są to klasyczne pętle znane z innych języków programowania (while, repeat itp.) chociaż ich działanie jest podobne.
Pętla powstaje wtedy jeżeli jakieś wyjście elementu w danej gałęzi programu jest przyłączone do wejścia elementu wcześniejszego. Można to zobaczyć w przykładzie "Dzialanie systemu\Pętla przykład".
Pętle takie są czasem potrzebne jednak nigdy nie powinny mieć więcej niż jeden obieg (przejście/wykonanie) w trakcie obsługi jednego zdarzenia. Pętle są wykrywane w trakcie kompilacji i Vamgraf informuje o ich wykryciu. Ponieważ kompilator nie jest w stanie ocenić czy pętla w obsłudze danego zdarzenia będzie się wykonywać tylko raz czy wiele razy (przy obsłudzie jednego zdarzenia) - wypisywane jest tylko ostrzeżenie. Ocena sposobu działania pętli należy do użytkownika.
W przypadku, jeżeli pętla będzie miała wiele obiegów w trakcie obsługi jednego zdarzenia i doprowadzi to do przepełnienia stosu, wówczas system Vamstera zgłosi błąd przepełnienia stosu wywołań i wykona reset systemu.
Aby mieć pewność, że potrzebna pętla nie przepełni stosu wywołań należy użyć w niej elementu "Generator Zdarzenia".
Czasami zdarzają się pętle dla których Vamgraf nie jest w stanie poprawnie policzyć początkowych wartości zmiennych – dotyczy to pętli które „na starcie” w trakcie inicjacji tworzą „generator” - czyli ciągłą zmianę wartości zmiennych w pętli.
Uwaga! W przypadku stosowania pętli należy zachować ostrożność i dokładnie zbadać ich działanie.

 
Ograniczenia Flash i RAM w Vamsterach
Każde urządzenie posiada ograniczone zasoby (sprzętowe i programowe). Dotyczy to również Vamsterów. Kompilator po kompilacji podaje informację na temat zajętości pamięci Flash i RAM przez skompilowany projekt. W przypadku przekroczenia dostępnej ilości pamięci (co komunikuje kompilator) należy przekonstruować projekt pamiętając o kilku sprawach:
- Tryb testowania zarówno w Vamgrafie jak i Vamsterze powoduje zwiększenie rozmiaru programu a zwłaszcza robi to ustawianie podglądu zmiennych i pułapek. Aby zmniejszyć rozmiar programu w trybie testowania należy unikać zaznaczania nadmiernej ilość podglądanych zmiennych i pułapek. Zalecanym sposobem jest testowanie fragmentów programu i zamykanie ich w bloki po wcześniejszym wyłączeniu podglądu zmiennych w bloku (zmienne zaznaczone do podglądu w zamkniętym bloku również zajmują Flash). Ponadto, duża ilość podglądanych zmiennych i pułapek spowalnia symulację.
- W trybie kompilacji do wersji końcowej zarówno zmienne jak i pułapki nie zajmują pamięci. Aby ograniczyć zużycie pamięci pozostaje tylko przekonstruowanie programu co zwykle jest możliwe.
Ponadto można w ustawieniach Vamstera wyłączyć np. obsługę wyświetlacza – jeżeli nie jest używany.

 











© Vamond 2009 - 2012